Strona główna Systemy Informacji Przestrzennej O studiach więcej...

O studiach więcej...

Cel główny: poznanie podstaw teoretycznych oraz nabycie umiejętności praktycznych potrzebnych do tworzenia systemu informacji przestrzennej i posługiwania się technologiami SIP.
Zapoznanie słuchaczy z:

  • podstawami teoretycznymi SIP,
  • metodami projektowania oraz korzystania z systemów informacji przestrzennej dla jednostek terytorialnych, organizacji, firm itp.
  • nowościami z zakresu oprogramowania i sprzętu dla SIP, zastosowaniami Internetu oraz z infrastruktura danych przestrzennych (SDI, Geoportal).
  • nauczenie tworzenia baz danych przestrzennych, korzystania z istniejących baz danych, wizualizacji danych przestrzennych, wykonywania analiz przestrzennych.
  • zaprojektowanie i zrealizowanie bazy danych przestrzennych lub małego projektu SIP. Projekt powinien być użyteczny dla instytucji, która skierowała słuchacza na studium.

Kilka słów o Informacji Przestrzennej i o Systemach Informacji Przestrzennej

Dane przestrzenne, informacja przestrzenna, infrastruktura informacji przestrzennej, systemy informacji przestrzennej, technologie SIP - są to pojęcia często występujące w dokumentach i opracowaniach Unii Europejskiej. 13 lutego 2007 Parlament Europejski przyjął dyrektywę INSPIRE (Infrastructure for Spatial Information in the European Community), która zobowiązuje kraje członkowskie Unii do tworzenia warunków dla łatwiejszego niż dotąd korzystania przez obywateli i instytucje z istniejących danych przestrzennych. Sejm RP uchwalił więc ustawę o infrastrukturze informacji przestrzennej. Ustawa i rozporządzenia wykonawcze określają warunki prawne i organizacyjne przekształcania istniejących zbiorów danych przestrzennych do takiej postaci, aby mogły z nich korzystać wszystkie zainteresowane instytucje i osoby. Wszystkie te zagadnienia są wykładane przez specjalistów, którzy brali udział w tworzeniu i testowaniu wspomnianych regulacji prawnych.

Szacuje się, że nawet 80% decyzji podejmowanych w instytucjach samorządowych administracji rządowej, ale również w wielu innych instytucjach i prywatnych firmach, a także przez obywateli odnosi się do przestrzeni. Decyzje te powinny być oparte na danych przestrzennych, bo dotyczą one obiektów i zjawisk położonych w przestrzeni geograficznej.

Od wielu lat są znane metody pozyskiwania danych przestrzennych tj. danych o położeniu i właściwościach obiektów oraz zjawisk występujących w przestrzeni geograficznej. Znane są także metody korzystania z tych danych i ich przedstawiania np. na mapach oraz w geoportalach. Metody te były rozwijane głównie przez takie dyscypliny jak geografia, geodezja, kartografia , informatyka, zagospodarowanie przestrzenne.

Całość technologii oraz metod tworzenia i gromadzenia danych przestrzennych, ich przetwarzania, analizowania, wytwarzania informacji ułatwiających podejmowanie decyzji, wizualizacji danych i informacji, związanymi z tym środkami technicznymi, personelem i organizacją obejmują systemy informacji przestrzennej. Rozumiany szeroko SIP obejmuje więc metody i technologie zaczerpnięte z wielu dyscyplin naukowych i technologii.

Wydział Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej prowadzi nauczanie SIP na studiach dziennych i zaocznych od ponad 20 lat, a na studiach podyplomowych od roku 2005. Nasze nauczanie SIP obejmuje oprócz zagadnień czysto technologicznych (pozyskiwanie danych, tworzenie baz danych, zasady działania i implementacja najważniejszych algorytmów) również metody projektowania, realizacji i aktualizacji systemów. Dużo uwagi poświęcamy analizom przestrzennym i modelowaniu, które na podstawie zgromadzonych danych przestrzennych i wiedzy dodatkowej wytwarzają informacje wspomagające różne zakresy działalności firm i instytucji, samorządów terytorialnych oraz administracji rządowej.

Studia trwają dwa semestry.

Przewidziano łącznie 10 trzydniowych zjazdów.

Program Studium obejmuje 200 godzin zajęć, w tym 100 godzin zajęć laboratoryjnych, podczas których każdy słuchacz ma zapewniony indywidualny dostęp do komputera i najnowocześniejszego oprogramowania (ArcGIS Pro, QGIS, MS Access). Laboratoryjna część zajęć jest dostosowana do średniego poziomu przygotowania komputerowego słuchaczy i nie stanowi bariery nawet dla osób po studiach humanistycznych.

Dotychczasowa pozytywna ocena Studium przez słuchaczy i ich pracodawców upoważnia nas do zachęcania kolejnych słuchaczy do podjęcia tych studiów.

Informacje o SPSIP

Pobierz plik (pdf, 396,61 kB)